018-3680680 | info-buildingholland@easyfairs.com | RAI Amsterdam | 24 t/m 26 maart 2020

Gedragsverandering begint met luisteren

Etienne Kreutzer houdt zich met zijn bureau Stendig-advies bezig met gedragsverandering, vooral bij kleine en middelgrote bedrijven. Op Building Holland zet hij zijn bank op het podium om het gesprek aan te gaan met bezoekers. Hij nodigt zijn gesprekspartners uit te vertellen hoe zij met duurzaamheid bezig zijn. Wat gaat goed? Waar loop je vast? Hoe zou dat komen? En wat is je volgende stap?

Etienne Kreutzer Building Holland

Die 100 kilometer is toch een mooi voorbeeld van afgedwongen gedragsverandering?

“Het is een fantastisch voorbeeld om te laten zien waar het omgaat. Die 100 kilometer maatregel is afgekondigd om de cijfertjes te laten kloppen. Het levert zoveel uitstoot minder op. Bijna mathematisch. Maar of je daarmee draagvlak creëert? Vanuit het oogpunt van gedragsverandering niet slim om het zo te benaderen.“

“Slechts een deel van de doelgroep is ontvankelijk voor cijfers. Door uit te leggen dat het alles te maken heeft met de gezondheid van jou en van jouw kinderen bereik je weer een andere doelgroep. Mensen moeten de essentie begrijpen. Er is niet één generieke boodschap voor iedereen.”

Heb je een voorbeeld uit de bouwsector?

“Denk aan bouwbedrijven die circulair willen bouwen. Dat kun je topdown wel opleggen, maar ik geef je op een briefje dat het niet werkt. Er zal niet circulair worden ingekocht en gebouwd. Mensen laten het liefst alles bij het oude. Dat geeft zekerheid. In plaats van top down hebben mensen behoefte aan begeleiding en feedback geven en ontvangen.”

Waar loop je tegenaan binnen bedrijven die willen veranderen?

“Ik zie drie grote lijnen waarop het misgaat. Veranderingen worden opgedragen, ze worden niet begeleid. We zien ook dat weerstand in de organisatie niet serieus wordt genomen. Dat is jammer, want die weerstand komt van mensen die zich geraakt voelen. Probeer te snappen waar die weerstand vandaan komt. Daar kun je je voordeel mee doen. Bovendien kun je het je als organisatie niet permitteren die mensen de boot te laten missen.”

“Als derde lijn zien we vaak dat het handelingsperspectief onduidelijk is. Mensen weten niet precies wat ze moeten doen, om bijvoorbeeld circulair in te kopen. Als je mensen maximaal ruimte geeft om ‘het zelf uit te zoeken’ gaan ze vaak zwemmen. De argumenten waarom iets moet, blijken niet te werken bij de praktische uitvoering van de werkzaamheden. Mensen worden dan worden ze zenuwachtig. Vanuit je comfort val je terug op het oude.”

Waar gaat het mis?

“In het woord mis schuilt al een oordeel. Zo moet je het niet bekijken. Ik zeg tegen organisaties: neem deze geluiden vooral serieus. Luister naar de ambities en gewoontes van mensen. Verandering raakt mensen. Ga het gesprek aan. Deel ervaringen met elkaar en creëer voorzichtig draagvlak.”

Wat doe je als je een bedrijf binnenkomt met een veranderopdracht?

‘Praten met mensen. Laten we eens kijken wie er werken, wat zijn hun ambities, doe desnoods een persoonlijkheidstest en bepaal leiderschaps- en communicatievoorkeurstijlen. Kijk wat hen bindt en probeer uit te vinden hoe ze in elkaar zitten. Je hebt met mensen – als je het hebt over duurzaam bouwen – die thuis al zonnepanelen op hun dak hebben liggen, met de fiets komen en weinig vlees eten, zij zullen op een heel andere manier met de duurzaamheidsfilosofie van het bedrijf omgaan dan mensen die andere prioriteiten hebben. Breng dat in kaart en stem daar je beleid op af.”

“Wil je gedrag veranderen zal je een kleine groep hebben die hier positief tegenover staat en daar ook naar handelt. De grote middengroep heeft vragen en kijkt argwanend naar wat er gebeurt. Als je goed luistert hoor je waar de weerstand zit, of wat er mist. Dan doemt vanzelf de vraag op: wat moet ik doen om deze groep te verleiden. Wat mij betreft is weerstand niet iets negatiefs.”

Lastig traject?

Het is een kwestie van aan de juiste knoppen draaien. De ene doelgroep kun je aanspreken op het gezondheidsperspectief, de ander is gevoelig voor financiële prikkels en weer een ander benadert het thema duurzaamheid vanuit het besef dat grondstoffen eindig zijn. “

 

“We weten uit onderzoek dat milieubewuste mensen met zonnepanelen, veel fietsen en afval goed scheiden minder milieubewust worden als de overheid in campagnes benadrukt hoe belangrijk het is zuinig om te gaan met het milieu. In het geval van deze doelgroep werkt zo’n gedragscampagne dus averechts. Alles begint dus met luisteren en weten wat mensen beweegt en bereid zijn om te leren.”

 

Etienne Kreutzer is op 24 en 25 maart met zijn bank op Building Holland aanwezig.

Laat een reactie achter

Scroll naar top