Hét innovatie event voor de bouw, installatie en vastgoed

11 t/m 13 april 2020

De keuze voor gezondheid is vanzelfsprekend

De discussie over de invloed van gezonde – en vooral ongezonde  gebouwen op gebouwgebruikers laait op. “Wanneer is een gebouw gezond en wat zijn de elementen van een goed gebouw?”, vraagt Laurens de Lange, CMO bij Unica, zich af. Hij vindt dat de keuze voor een gezond gebouw vanzelfsprekend moet worden.

“Een gebouw moet passen bij de functie die het moet bedienen, maar moet meer in huis hebben. Het moet veiligheid bieden en veilig voelen. Ook visueel moet het gezond zijn, op het gebied van verlichting bijvoorbeeld”, noemt De Lange als belangrijke gebouwfuncties.

“Welke partijen hebben invloed op een gezond gebouw?” De lijst is volgens hem lang: investeerders en eigenaren, overheidsorganen, realiserende partijen, productleveranciers en kennisorganisaties zijn enkele stakeholders. “Ook facilitair- en beheerdiensten worden steeds belangrijker, want het grootste deel van de gebouwen blijft staan.”

De keuze voor gezondheid is vanzelfsprekendVeel aandacht voor Laurens de Lange

 

The Edge en HAN als voorbeelden

“Een gezond gebouw levert lager ziekteverzuim en minder hoofdpijn op. Aantoonbaar is de hogere arbeidsproductiviteit. Er zit een productiviteitsverschil van 13 % tussen het beste en het slechtste gebouw. Een aantoonbare businesscase, dus.”

Er zijn genoeg goede voorbeelden die de winst van deze businesscase illustreren. “Zoals The Edge, het duurzaamste gebouw ter wereld volgens de BREEAM-NL maatstaf, en het HAN Gebouw. In 1996 koos Schiphol al voor gezondheid.”

Coalitie Gezonde Gebouwen

De Lange wil in actie komen om dergelijke gebouwen vaker te zien. Daarom vindt hij de Coalitie Gezonde Gebouwen van belang, die werd opgestart tijdens het Duurzaam Gebouwd Congres 2014. “We hopen te komen tot 100 koplopers. We zetten in op de Happy Building Index, waar mensen kunnen zeggen wat ze van een gebouw vinden. Eindgebruikers krijgen dus een stem. Ook wordt monitoring hierbij belangrijk. We krijgen inzicht in wat de markt echt vindt van de gebouwen die we maken. Uiteindelijk gaan we het gedrag van onszelf verbeteren om tot een betere markt te komen. Maak het onzichtbare zichtbaar.”

Building Holland op YouTube

Bekijk alle films van Building Holland op het Building Holland YouTube-kanaal. Abonneert u zich op ons YouTube-kanaal om op de hoogte te blijven van toekomstige video’s. Abonneren is gratis en alleen mogelijk met een Google-account.


permalink

Overig nieuws


Op de hoogte blijven?

Wilt u in aanloop naar Building Holland op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen
en informatie? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief van Building Holland.

Inschrijven nieuwsbrief

Terug naar boven