Hét innovatie event voor de bouw, installatie en vastgoed

9 t/m 11 april 2019

Nationale Benchmark Duurzaam Produceren

Nationale Benchmark Duurzaam Produceren

NIBE stimuleert en verleid de bouw al bijna 30 jaar om duurzamer te werken. Het  leek ons interessant te onderzoeken hoe serieus de producenten van bouwproducten nu met dit onderwerp bezig zijn en of ze er commercieel succesvol mee zijn. Hiervoor heeft NIBE het initiatief genomen de “Nationale Benchmark Duurzaam Produceren” op te starten, waar ruim 100 producenten enthousiast aan hebben meegewerkt. De Benchmarkt heeft zeer interessante inzichten opgeleverd.

Duurzaamheid wezenlijk onderdeel identiteit

Er is een onomkeerbare trend zichtbaar in de bouw om gebruik te maken van duurzame bouwmaterialen, versterkt door een aangescherpte wetgeving op dit gebied 

Ruim 60% van de deelnemers gelooft dat de productie van duurzame bouwmaterialen van groot belang is voor het commerciële belang van de organisatie. Bedrijven in de bouw zijn nu vooral bezig met het introduceren van nieuwe producten en diensten (44%) en het verhogen van de tevredenheid en productiviteit van medewerkers (41%).

Explosieve stijging aandeel duurzame producten

Op dit moment geeft slechts een derde van de respondenten aan dat hun productportfolio voor 75% uit duurzame producten bestaat. De verwachting is dat dit over twee jaar bij bijna de helft van de ondervraagden het geval zal zijn en in 2025 bij ruim twee derde. Het verankeren van MVO en duurzaamheidsdoelen op de directie-agenda lijkt een logische eerste stap naar het succesvol ontwikkelen en vermarkten van een duurzaam productportfolio, gevolgd door het omarmen van nieuwe technieken en methoden voor verduurzaming.

Betalingsbereid van klanten grootste uitdaging

Er zijn nog wel behoorlijke drempels bij het ontwikkelen van duurzame producten. Met stip op 1 (60%) wordt de bereidheid van de klant om hiervoor te betalen genoemd. Daarnaast zijn er struikelblokken zoals het gebrek aan concreet duurzaam beleid binnen de organisatie en de hoge kosten die duurzame productie met zich meebrengen. Een vijfde van de respondenten heeft moeite om goed te begrijpen wat de diverse klantwensen zijn. De bedrijven in de kopgroep weten daarentegen wel vaker klanten bereid te vinden om extra voor duurzame producten te betalen.

Over het onderzoek

In totaal hebben 109 bedrijven de online enquête volledig ingevuld, in oktober en november 2018.

Voor de benchmark zijn uiteenlopende producenten in de bouwsector benaderd. Ook bouwbedrijven, adviesbureaus en architectenbureaus hebben deelgenomen. 

Van het onderzoek is een uitgebreid rapport verschenen. Deze is hier gratis te downloaden. De Benchmark loopt overigens nog door dus als u wilt weten waar u staat t.o.v. de overige producerende partijen ga dan naar: Nationale Benchmark Duurzaam Produceren 

Building Holland is hét innovatie event voor de bouw, installatie en vastgoedsector van 9 t/m 11 april in RAI Amsterdam. Hier worden drie dagen lang actuele thema’s zoals digitalisering in de bouw, energietransitie en circulariteit belicht. Ook zijn er drie innovatieboulevards waar alle nieuwe ontwikkelingen en trends worden getoond. Klik hier voor gratis toegang. 


permalink

Overig nieuws Partnernieuws


Op de hoogte blijven?

Wilt u in aanloop naar Building Holland op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen
en informatie? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief van Building Holland.

Inschrijven nieuwsbrief

Terug naar boven