Hét innovatie event voor de bouw, installatie en vastgoed

11 t/m 13 april 2020

iCell Skiva

iCell Skiva

iCell Skiva is een circulaire, hoogwaardige isolatiemat gemaakt van oude kranten.

Het product isoleert niet alleen goed warmte en kou maar zorgt ook voor een aangenaam stille ruimte. Het is niet noodzakelijk om een dampdichte folie toe te passen, zoals dat bij traditionele isolatiematerialen wel gebeurt.

De oude kranten die als basis dienen voor dit product bestaan uit cellulose. Cellulose wordt gewonnen uit katoen of hout. De natuurlijke basis zorgt voor een goede vochtregulatie en een draagt bij aan een prettige relatieve luchtvochtigheid in de ruimte.

iCell Skiva: Gezond, duurzaam en circulair.

Hoe impactvol is uw innovatie wanneer het daadwerkelijk komt tot opschaling? Aspecten waar de jury dan onder andere naar kijkt: Draagt het wezenlijk bij aan het oplossen van één of meerdere maatschappelijke thema’s? Lost het een probleem op voor gebruikers van de innovatie. Is de uitrolbare businesscase nu of in de toekomst circulair te maken. Draagt de innovatie bij aan goedkopere en betere bouwoplossingen (Initieel en/of TCO)?

Isoleren staat volop in de belangstelling en er is consensus dat dit een voorwaarde is om te komen tot een energiezuinig gebouw. Om tot een energiezuinig gebouw te komen worden er echter veelal ongezonde en niet duurzame isolatiematerialen gebruikt. Deze materialen worden vervolgens lucht-en dampdicht aangebracht in een constructie. Dit heeft negatieve gevolgen voor het binnenklimaat. Om dit op te lossen worden er veel en dure installaties aangebracht.

Het kan ook anders.

De natuur laat ons allerlei andere oplossingen zien. Op de natuur gebaseerde oplossingen worden ook wel gevat onder de noemer “Biomimicry”. iCell Skiva is daarvan een goed voorbeeld. Met deze isolatiematten bouw je luchtdicht maar dampopen. Het gevolg is een energiezuinig, comfortabel, gezond en stil gebouw. Bijkomend voordeel is dat het materiaal geen irritatie aan huid en luchtwegen veroorzaakt.

Uiteraard wordt het product geproduceerd in een fabriek die energiezuinig is. We verbruiken slechts 10% van de energie die een traditionele isolatiefabriek verbruikt. De gebruikte energie is 100% hernieuwbaar. Het productieproces vrij van emissies en afvalstoffen; er zijn GEEN lozingen naar lucht of water. In de toekomst kunnen gebruikte isolatiematerialen eenvoudig worden teruggenomen en zullen weer als grondstof voor nieuwe isolatiematten gebruikt worden.

34

Hoe makkelijk en op welke manier is uw innovatie op te schalen? Aspecten waar de jury dan onder andere naar kijkt: Is de businesscase realistisch en onderbouwd. Is de argumentatie rondom opschalingsperspectieven geloofwaardig. Is de innovatie onderdeel van of inpasbaar in grotere bouwdelen of klantproposities. Is de innovatie direct toepasbaar of moeten er institutionele kaders doorbroken worden. Is er voor de het opschalen een grote sociale acceptatie nodig en hoe complex is de actorencontext waarbinnen geschaald moet worden.

7 Jaar geleden zijn we gestart met het bouwen van de eerste iCell fabriek in de bossen van Zweden. In plaats van opschalen, gaan wij voor dupliceren. Vanuit milieu- en vanuit kostenperspectief is het gewenst om isolatiematerialen dichtbij de eindklant te produceren. Door ons productieproces te perfectioneren en door telkens nieuwe fabrieken in het centrum van de afzetmark te bouwen willen we milieubelasting en transportkosten minimaliseren. Deze zijn momenteel nog te hoog. Wel minimaliseren we deze belasting door het transport van oude kranten naar Zweden (met daarin o.a. het Financiële Dagblad) te combineren met een retourvracht iCell Skiva.

Zodra het product zich heeft bewezen op de Nederlandse markt is het onze ambitie om een iCell fabriek in Nederland te realiseren.

Het prijsniveau van iCell skiva ligt met 100 Euro per m3 op gelijk niveau met andere aanbieders van duurzame isolatie materialen. Dit prijsniveau is echter wel zo\'n 40% hoger dan dat van traditionele materialen als glas- en steenwol. De investeringskosten voor een fabriek bedragen ongeveer 20 Miljoen Euro. Bij een marktaandeel van 2,5% van de Nederlandse markt zal de fabriek winstgevend zijn. Het totale marktaandeel van duurzame, natuurlijke isolatiematerialen is nu echter nog minder dan 1%. Alle hulp om dit soort producten voor het voetlicht te brengen is van harte welkom!

Hoe vernieuwend is uw Innovatie binnen de bouwsector of voor de klant? Aspecten waar de jury dan onder andere naar kijkt: Vernieuwingsgraad binnen de sector, het type innovatie (radicaal of incrementeel) en de mate waarin cross-overs zijn gemaakt met andere sectoren.

Cellulose (de basis voor kranten) als isolatiemateriaal wordt in Nederland nog zeer beperkt toegepast en is veelal onbekend. In de landen om ons heen wordt cellulose al veel meer toegepast. Er zijn maar enkele bedrijven ter wereld die op basis van cellulose een isolatiemat maken. Voor zover wij weten is er geen enkel ander bedrijf die een isolatiemat kan maken met een dikte van 170 mm. Onze dikste mat heeft een R waarde van 4,72 maar kan natuurlijk ook gecombineerd worden met andere diktes om tot de gewenste R waarde te komen.

Wat is de klantwaarde uw Innovatie? Aspecten waar de jury dan onder andere naar kijkt: Mate waarin de klant de innovatie zal omarmen als onderdeel van een totale woon- of gebruikspropositie? Vergroot de innovatie het waarde perspectief van of voor de gebouweigenaar. Profiteert de gebruiker van deze innovatie. Wie staat centraal: de technologie of de klant. Zijn de marketingaspecten voldoende benoemd. Spreekt de innovatie in op kenbare klantbehoeften of op latente klantbehoeften.

Een gezond en comfortabel en energiezuinig gebouw, dat wil iedereen wel! Helemaal mooi als het dan ook nog gemaakt is met duurzame en circulaire materialen. Deze behoeften bewegen zich momenteel allemaal -in meer of mindere mate- van latent naar bekend. Verwerker, gebruiker en gebouweigenaar profiteren van onze innovatie. Een gezond, comfortabel, energiezuinig en stil gebouw. iCell Skiva: Gezond, duurzaam en circulair!


permalink

Overig nieuws Partnernieuws


Op de hoogte blijven?

Wilt u in aanloop naar Building Holland op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen
en informatie? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief van Building Holland.

Inschrijven nieuwsbrief

Terug naar boven